Vasile Ştefănescu, preşedintele transportatorilor COTAR, a declarat în cadrul audierilor din Senat că Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) nu mai are bani pentru a face plăţi în cazul falimentului Euroins și va trebui să acceseze un credit garantat de statul român.
El a subliniat că FGA nu a finalizat nici măcar plățile pentru falimentul City și că există peste 100.000 de dosare în instanță pentru falimentul Euroins, la care se vor adăuga alte 200.000 de dosare ascunse de către această companie. În total, vor fi implicate 300.000 de dosare pentru City și Euroins, iar Fondul de Garantare va trebui să înceapă plățile în următoarele 60 de zile conform legii.
Cu toate acestea, Fondul de Garantare nu mai are bani în prezent, cu excepția a 38 de milioane de euro, pe care va trebui să-i utilizeze pentru a face plățile la Euroins. Vasile Ştefănescu a solicitat Senatului să îi cheme pe reprezentanții ASF și Fondul de Garantare pentru a începe plățile în aceste două luni de zile și să permită Fondului de Garantare să acceseze un credit garantat de statul român pentru a face plățile la păgubiții din ambele companii.
Problema de lichidități a FGA a fost discutată recent de experții din piață, care au subliniat că Euroins deținea 39% din piața RCA și că costurile pentru FGA vor fi de cel puțin 500 de milioane de euro. Statul român va trebui să aloce acești bani pentru a compensa greșelile instituțiilor statului care nu au verificat tranzacțiile suspecte ale Euroins, deși existau numeroase indicii.
Polițele de asigurare încheiate de clienți la Euroins vor rămâne valabile, conform legii, timp de 90 de zile după pronunțarea hotărârii de deschidere a procedurii de faliment. Astfel, șoferii care au polițe RCA la această societate vor fi în continuare asigurați până la acea dată și pot circula fără probleme pe drumurile publice. În plus, aceștia pot denunța oricând polița pentru a o înlocui cu una nouă, la un alt asigurator autorizat.
În ceea ce privește păgubiții unui accident produs cu un vehicul asigurat prin Euroins România, aceștia vor fi despăgubiți în baza poliței, respectând limitele și termenele stabilite de legislația în vigoare privind Fondul de Garantare a Asiguraților. Suma maximă de despăgubire este de 500.000 lei pentru fiecare creanță de asigurare în temeiul unui contract de asigurare.
Pentru deschiderea/avizarea unui dosar de daună, asiguratul poate cerere plata daunelor direct sau prin mandatar completând una cererile de mai jos.
1. Anexa nr. 7 – CERERE deschidere dosar daună (model prevăzut în Norma 24/2019);
2. Anexa nr. 8 – DECLARAȚIE privind evenimentul (model prevăzut în Norma 24/2019).
Potrivit FGA, cererea de deschidere a dosarului de daună (Anexa 7) se poate completa în situația în care s-a produs un eveniment asigurat acoperit de o poliță de asigurare emisă de asigurătorul în insolvență, în vigoare la data evenimentului și nu există deschis un dosar de daună la asigurator. Anexa indicată anterior se poate transmite către FGA pe email: constatari.daune@fgaromania.ro, prin poștă la sediul FGA sau se poate completa online AICI.