Anunțul ASF că va cere falimentul Euroins i-a lăsat într-o situație dificilă pe șoferii care au polițe RCA la companie. Mai mulți furnizori de servicii auto au recunoscut că ezită sau chiar refuză să repare mașinile acoperite de asigurarea obligatorie Euroins. Entitățile private precum furnizorii de servicii nu pot fi obligate să efectueze reparații care ar putea crea probleme financiare grave. Între timp, aceștia așteaptă clarificări și un semn de încredere din partea autorităților, susținute de proceduri concrete privind când și cum pot recupera banii pe care riscă să-i blocheze. Companiile de piese, cu care colaborează prestatorii de servicii, joacă și ele un rol important în decizia de preluare a reparațiilor RCA. În cazul daunelor totale, lucrurile se pot complica și mai mult.
În situația actuală, pentru dosarele deja acceptate de Euroins, plățile și penalitățile vor fi suportate de FGA. Odată cu preluarea administrației companiei de către Fond, acesta a limitat compensația la 500.000 lei/poliță. Pe de altă parte, insolvența Euroins a venit oarecum pe neașteptate, deși semnalele există de câteva luni. Compania a anunțat anul trecut că în primul trimestru al anului 2022 a reușit să plătească daune în medie în cinci zile de la depunerea cererii de plată. Șoferii cu asigurare auto obligatorie Euroins se confruntă cu o dilemă după ce ASF a anunțat că va cere falimentul companiei. Mai mulți proprietari de service auto au recunoscut că ezită sau vor refuza să repare mașini cu polițe Euroins. Deși polițele Euroins RCA rămân valabile, entitățile private precum centrele de service nu pot fi obligate să efectueze reparații care le pot crea probleme financiare serioase. Toate părțile așteaptă clarificări și un semnal de încredere din partea autorităților, susținute de proceduri concrete legate de când și cum pot recupera banii cu risc de a fi blocați.
În cazul centrelor de service, lucrurile nu pot fi vizualizate atât de ușor. Iar dificultățile lor afectează automat clienții obligați să-și repare mașinile folosind polițele de asigurare Euroins. Dacă doar câteva centre de service execută reparații pentru polițele Euroins, durata programării va crește. În cazul avariei totale, lucrurile se pot complica și mai mult. Potrivit legii, persoana vătămată a cărei mașină nu mai poate fi folosită are dreptul să solicite – de la un dealer auto, de exemplu – un autoturism pe care să îl folosească până la recuperarea prejudiciului pentru autoturismul său. Apoi, dealerii auto își recuperează banii de la asigurători, în acest caz de la FGA.
APRCA a avut de-a lungul timpului procese cu Euroins, iar pe grupul de Facebook al Asociației, oameni din toată țara au „îmbogățit” zona experiențelor neplăcute cu asigurătorul. Potrivit legii, plățile de despăgubire se efectuează de către asigurător în termen de 10 zile de la acceptarea ofertei de compensare, potrivit RCApedia. Daca acest termen este depasit, odata cu plata vin penalitati de 0,2% pe zi. În situația actuală, pentru creanțele deja acceptate de Euroins, plățile și penalitățile vor fi suportate de FGA.
Odată cu preluarea administrației companiei de către Fond, acesta a limitat compensația la 500.000 lei/poliță, în timp ce plafoanele pentru accidente soldate cu victime sau chiar decese pot ajunge la milioane de euro. Pe de altă parte, falimentul Euroins a venit oarecum pe neașteptate, deși semnalele există de câteva luni. Mai mult, compania a anunțat anul trecut că în primul trimestru al anului 2022 a reușit să plătească daune în medie în cinci zile de la depunerea cererii de plată.
Într-adevăr, procentul polițelor pentru care asigurătorii încearcă să ofere „reparații interne” ar fi majoritar, spune președintele APRCA, dar spune că nici Euroins nu este străin de aceste practici. Mai mult, Euroins ar fi trimis recent asiguraților o listă de centre de servicii recomandate, ceea ce ar reprezenta o promovare agresivă a parteneriatelor care ar fi fost în interesul asigurătorului, adaugă el. Pe de altă parte, după cum au precizat centrele de service, acestea ar fi dispuse să efectueze reparații pentru polițele Euroins dacă ar exista garanții că asigurătorul le va plăti.